...ensenyem als nostres infants la senzillesa d'expressar-se...
EL PORTALLAPIS
Títol:
Portallapis amb ampolles de plàstic
Edat:
3-4 anys
Nombre de nens
per activitat: 25
Durada
o temporització de l'activitat:
2 hores (impartides en jornades de de 30 minuts cadascuna)
Objectius:
- Potenciar la manipulació (desenvolupament de la psicomotricitat fina)
- Promoure els recursos materials (reciclatge i econòmics)
- Incloure hàbits d'ordre i neteja.
- Afavorir la coordinació ull-mà
- Millora dels hàbits i progrés de l'autoestima
- Introduir noves vies d'expressió plàstica
- Desenvolupar la creativitat i la imaginació
Recursos
materials:
- 1 ampolla gran de plàstic
- Material de rebuig (paper de diari, de revistes...)
- Cola
- Pintura
Desenvolupament
de l'activitat:
- Aquesta activitat es farà a la classe.
- Mostrarem l'activitat assajada i l'explicarem.
- Utilitzem el cul de l'ampolla. L'educador tallarà pel coll l'ampolla i cremarà una mica el tall, pet tal de que no sigui perillós el plàstic i reduir les possibilitats de poder-se fer mal.
- Cada alumne, amb la seva pròpia iniciativa, creativitat i imaginació decorarà el portallapis com més li agradi
- Una vegada hagin donat la forma que volen amb el paper del vàter, de diari, revistes... poden passar a pintar i a decorar al seu gust
Organització
del temps i l'espai:
- Aquesta activitat la treballarem a l'aula durant quatre dimecres a la tarda. També es pot acabar d'adaptar el temps de durada si els infants ho necessiten. Cada sessió tindrà una durada de 30 minuts.
- Podem donar-los alguna idea a partir de la visió d'algunes imatges
- Farem sonar els llapis de colors en un pot, per captar l'atenció dels infants: “inici de l'hora de plàstica”
- En acabar la sessió, sonarà la cançó “a recollir” i cada infant endreçarà els seus estris i es rentarà les mans a la pica de la classe.
- Cada alumne ha de dur l'ampolla de plàstic de casa.
Adaptacions i
suggeriments:
- Podrem aplicar-hi conceptes matemàtics i vocabulari.
- Aquest pot ser un recurs pel regal del dia del pare
- Amb aquesta manualitat es pot potenciar l'hàbit d'ordre durant el curs, si cada alumne té els seu propi portallapis, els seus colors i d'aquesta manera té més cura del seu material.
- Aquesta activitat està pensada per a alumnes de 3 a 4 anys, si volem aplicar-la amb alumnes més petits o amb dificultats motrius, podem facilitar l'activitat. Podem moldejar nosaltres el portallapis, i ells només l'hagin de pintar, sigui amb els dits, rodet...
PESSEBRE
Títol: Pessebre amb
rollos de paper
Edat: 5-6 anys
Nombre de nens per activitat: 30
Durada o temporització de
l'activitat: 4 hores (impartides en 4 dies diferents)
Objectius:
- Millora de l'autoestima
- Desenvolupament de la creativitat i l'expressió
- Augment de la precisió en el traç amb estris diferents.
- Exercitar la memòria
- Millorar la representació i expressió d'idees i fets
- Potenciar el respecte per la diversitat cultural, ètnica, religiosa i per a la gent gran.
- Potenciar l'autonomia personal i la responsabilitat individual
- Potenciar l'aprenentatge de la lecto-escriptura
Recursos Materials:
- Material de rebuig: trossos de papers de diferents textures, colors i formes; retalls de roba, rollos de paper del vàter i de cuina.
- Material natural: sorra, palla, suro...
- Tèmperes de diferents colors, tisores, plastilina, cola i pinzells.
Desenvolupament de l'activitat:
- Explicarem l'activitat a realitzar i com ens organitzarem per a fer-la.
- Cada alumne s'encarregarà de fer un personatge, animal o objecte diferent per a composar el pessebre (Verge Maria, Josep, nen Jesús, àngel, tió, infants, pagesos, porcs, casa, riu...)
- Cada infant tindrà al seu abast el diferent material.
- De manera organitzada aniran escollint el material necessari per a realitzar la seva tasca i s'asseuran a realitzar-la de la manera que prefereixin. Sempre partint de rollos de paper, per tal de seguir un mateix model.
Organització del temps i
l'espai.
- Aquesta activitat la treballarem a l'aula durant la primera setmana de desembre. Cada sessió tindrà una durada d'una hora.
- Farem sonar llapis de colors en un pot , per captar l'atenció als infants: “inici de l'hora de plàstica.”
- Els infants aniran disposant del material necessari a mesura que avancem l'activitat.
- A l'acabar la sessió sonarà la cançó “a recollir” i cada infant endreçarà els seus estris i es rentarà les mans a la pica de la classe amb el sabó que van dur de casa (cadascun d'ells amb la seva olor preferida).
Adaptacions i suggeriments:
En acabar el treball plàstic, es
muntarà el pessebre de manera conjunta i s'explicaran les
diferents religions que existeixen en el món.
Cantarem cançons de Nadal i
explicarem poesies per esperar als reis.
Aprofitarem l'activitat per escriure la
carta als reis d'Orient
Una vegada utilitzats els recursos que
ens dóna la realització del pessebre, anirem a la
residència d'avis de la població a regalar-los el
pessebre i els felicitarem les festes.
Part del pessebre |
FLORS
Títol:
Flors amb ampolles de plàstic
Edat:
5-6
anys
Nombre
de nens per activitat: 17
Durada
o temporització de l'activitat:
2 hores (impartides en jornades de de 30 minuts cadascuna)
Objectius:
- Potenciar la manipulació (desenvolupament de la psicomotricitat fina)
- Promoure els recursos materials (reciclatge i econòmics)
- Incloure hàbits d'ordre i neteja.
- Observar, manipular i descriure flors
- Fomentar el respecte per la natura
- Aprendre mitjançant el joc
- Treballar la psicomotricitat, l'autonomia i l'autoestima
- Potenciar la creativitat i les destresses manuals
- Potenciar les tècniques de manipulació plàstica envers la natura i la memòria.
Recursos
materials:
- 2 ampolles grans de plàstic
- 2 ampolles petites de plàstic
- Tisores
- Pinta-ungles
Desenvolupament
de l'activitat:
- Aquesta activitat es farà a l’exterior. S’observaran les flors i partir d’elles es procedirà a la realització de l’activitat plàstica.
- Mostrarem l'activitat assajada i l'explicarem.
- Utilitzem el cap de l'ampolla. Tallem pel coll de l'ampolla i a partir del cercle que queda tracem talls rectes fins a la boca de l'ampolla.
- Comencem a donar una mica de forma als pètals mitjançant talls laterals.
- Manipulem els pètals de la forma que més ens agradi (una mica més elevats, més baixos; no tenen perquè ser tots iguals)
- Una vegada col·locats com més ens agrada; l'educadora sortirà a l'exterior i passarà l'encenedor per les vores dels pètals (Aquest pas és important, ja que no només dóna una forma més bonica i fixada dels pètals, sinó que evita que algú es pugui fer mal tallant-se amb els plàstic)
- Pintem amb els pinta-ungles
- Cada alumne pot acabar de decorar les seves flors amb la seva creativitat (utilització de purpurina, plastilina, tela, afegir-hi una abella, papallona...)
- Una cop estiguin seques les flors, passarem a fer el pol·len. Aquest es pot fer de vàries maneres: retallar una tira circular de l'ampolla de plàstic, fer-hi petites incisions, pintar-la i col·locar-la al centre tot enrotllant-la; també ho podem fer amb una bola de plastilina...
Organització
del temps i l'espai:
- Aquesta activitat la treballarem a l'aula durant quatre divendres. També es pot acabar d'adaptar el temps de durada si els infants ho necessiten. Cada sessió tindrà una durada de 30 minuts.
- És recomanable fer-ho a la primavera, així podem sortir a l'exterior a fer la prèvia observació, veient les flors
- Farem sonar els llapis de colors en un pot, per captar l'atenció dels infants: “inici de l'hora de plàstica”
- En acabar la sessió, sonarà la cançó “a recollir” i cada infant endreçarà els seus estris i es rentarà les mans a la pica de la classe.
- Cada alumne ha de dur les ampolles de plàstic de casa.
- En haver indicat la necessitat de 2 ampolles de plàstic grans i 2 de petites, és al pensar que cada alumne procedirà a fer 4 flors
Adaptacions i
suggeriments:
- Podrem aplicar-hi conceptes matemàtics , conceptes de la natura i vocabulari. Per exemple: “-Els colors de la primavera són els vermellosos, taronges, rosats, violetes, grocs, verds... A la primavera neixen les flors. Les abelles utilitzen el pol·len de les flors...”
- Es pot aprofitar l’activitat per sortir a fer una excursió i conèixer la natura durant la primavera.
- Es pot utilitzar el material com a decoració per la temporada de la primavera de la classe.
- Es pot posar un imant i fer servir la flor per la nevera (aquest pot ser un recurs pel regal del dia de la mare)
- Es poden treballar conceptes i la psicomotricitat gruixuda mitjançant el joc. Per exemple amb la cançó: -Jo cullo floretes... del País de Xauxa
- Aquesta activitat està pensada per a alumnes de 5 a 6 anys, ja que s'utilitza el pinta-ungles i aquest és un material tòxic; si es volgués procedir l'activitat amb nens de menor edat es pot canviar el pinta-ungles per pintura de dit, ja que aquesta no és tòxica i no hi ha perill d'intoxicació.
Flors |
ANIMALS
Títol:
Animals amb pots d'Actimel
Edat: 24-36
mesos
Nombre de nens per
activitat: 12
Durada o temporització
de l'activitat: 1 hora i 30
minuts- 2 hores (impartides en tres dies)
Objectius:
- Potenciar la manipulació (desenvolupament de la psicomotricitat fina)
- Descobriment del causa-efecte (moviment-so)
- Incloure hàbits d'ordre i neteja.
- Establir coneixements matemàtics (dins-fóra, ple-buit, numeració, colors i formes)
- Descobriment de la natura (noms dels animals, què mengen...)
- Estimulació verbal ( sons dels animals representats en onomatopeies)
- Reconeixement d'espais i moviments (terra/cel, arrossegar/volar...)
Recursos materials:
- 1 bola de “porexpan” per infant
- Pintura
- Gomets de diferents colors i formes
- 3 pots “d'Actimel” per infant
- Fil de pescar, llana o cordill
Desenvolupament de
l'activitat:
- A sobre de la taula, hi haurà una caixa amb els pots “d'Actimel” que els infants hauran dut de casa i cadascun d'ells n'haurà d'agafar tres. L'educadora pot supervisar.
- Mostrarem l'activitat assajada i l'explicarem.
- L'educador/a passarà el cordill, fil o cordó entre els pots, de manera que el cuc pugui obtenir moviment. L'infant ho mirarà.
- Posaran una mica d'arròs a dintre de cada pot i els taparem. (concepte dintre-fóra, ple-buit)
- Repartirem els gomets i cadascun d'ells ho decoraran com més els agradi. Es recomanable que cada pot tingui o bé un color o bé una forma diferent, així doncs es pot anar treballant els conceptes matemàtics mitjançant la plàstica.
- Repartirem la bola de “porexpan” i la pintura. Els infants la pintaran amb els dits.
- En acabar aquest pas, cadascun d'ells deixarà la seva bola a assecar.
- Una vegada seca, l'enganxaran amb l'ajuda de l'educador al cos i hi pintaran els ulls, el nas i la boca.
Organització del
temps i l'espai:
- Aquesta activitat la treballarem a l'aula durant tres dimarts. També es pot acabar d'adaptar el temps de durada si els infants ho necessiten. Cada sessió tindrà una durada de 20 minuts.
- Farem sonar els llapis de colors en un pot, per captar l'atenció dels infants: “inici de l'hora de plàstica”
- En acabar la sessió, sonarà la cançó “a recollir” i cada infant endreçarà els seus estris i es rentarà les mans a la pica de la classe.
Adaptacions
i suggeriments:
- Una vegada tinguem l'animal fet, podrem aplicar-hi conceptes matemàtics, vocabulari, onomatopeies i la psicomotricitat gruixuda, mitjançant el joc.Per exemple: el cuc està fet amb 3 pots, un és vermell, l'altre blau i l'altre rodó; té triangles, quadrats i rodones; el cuc s'arrossega i els infants han d'imitar el seu moviment...
- El cuc, es pot modificar per altres animals, com ara abelles, mosques, marietes, ocells...segons la complexitat que es prefereixi.
- El material es pot modificar, en comptes de gomets, doncs treballar amb la plastilina i fer pressió, pessics...
- També es pot fer un ocell amb plomes. Aquí, s'introdueixen altres nous objectius: coneixement més ampli de l'animal, estimulació tàctil...
Animals amb pots d'actimel |
LA CAIXA DELS TRESORS
Títol: La caixa dels
tresors
Edat: 36-48 mesos
Nombre de nens per activitat: 7
Durada o temporalització de
l'activitat: 10 hores (impartides durant el primer trimestre)
Objectius:
- Millora de l'autoestima
- Desenvolupament de la creativitat i l'expressió
- Estimulació tàctil
- Reconeixement dels colors, les formes i els nombres.
Recursos Materials:
- Material de rebuig: revistes velles, trossos de papers de diferents textures, colors i formes; retalls de roba,llanes, rollo de paper del vàter, i una caixa de sabates per infant.
- Tèmperes de diferents colors, tisores, plastilina, cola i pinzells.
- Un retrat de l'infant.
Desenvolupament de l'activitat:
- A sobre de la taula, cada infant disposarà de la seva caixa de sabates que haurà dut de casa.
- Repartirem els retalls de papers i revistes velles, i cada infant escollirà el que més li agradi per a decorar la seva caixa.
- Repartirem tisores i cola.
- Repartirem tèmperes, pinzells i plats de plàstic, per a què cada infant la pinti com més li agradi.
- Els donarem la fotografia del seu retrat , el rollo del paper del vàter,llanes, plastilina i roba per a què personalitzin la seva caixa.
- Quan l'infant hagi acabat l'activitat, podrà escollir el que més li agrada per entretenir-se i ho posarà a dintre de la seva caixa dels tresors.
Mostrarem l'activitat assajada i
l'explicarem.
Organització del temps i
l'espai.
- Aquesta activitat la treballarem a l'aula els dimecres del primer trimestre. Cada sessió tindrà una durada de 30 min
- Farem sonar llapis de colors en un pot , per captar l'atenció als infants: “inici de l'hora de plàstica.”
- Els infants aniran disposant del material necessari a mesura que avancem l'activitat.
- A l'acabar la sessió sonarà la cançó “a recollir” i cada infant endreçarà els seus estris i es rentarà les mans a la pica de la classe amb el sabó que van dur de casa (cadascun d'ells amb la seva olor preferida).
Adaptacions i suggeriments:
Podem anar tocant les diferents
textures i comentar la sensació (suau, dur, rugós,
aspre, tou...), com així els seus colors i/o formes
(rodona,quadrat i triangle) i quantitat d'objectes que han enganxat
(per exemple quantitat de rodones).
Cap als 30 mesos i sota vigilància
estricta de l'educador/a, podem deixar que siguin ells, d'un en un,
els que retallin amb tisores.
Per infants menors de 36 mesos o amb
dificultat motrius, es pot repartir ja el material retallat i
explicar les formes ,tal com fer-los tocar les diferents textures.
També els pot donar més facilitat el fet de pintar amb
rodets, esponges o amb les mans. Aquest però, necessitaran
l'ajuda de l'educador per a fer l'activitat.
Caixa de tresors |
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada