diumenge, 19 de gener del 2014

EXPRESSIÓ I COMUNICACIÓ

"L'art és l'expressió dels més profunds sentiments pel camí més senzill, Albert Einstein"

...ensenyem als nostres infants la senzillesa d'expressar-se...


EL PORTALLAPIS
Títol: Portallapis amb ampolles de plàstic
Edat: 3-4 anys
Nombre de nens per activitat: 25
Durada o temporització de l'activitat: 2 hores (impartides en jornades de de 30 minuts cadascuna)
Objectius:
  • Potenciar la manipulació (desenvolupament de la psicomotricitat fina)
  • Promoure els recursos materials (reciclatge i econòmics)
  • Incloure hàbits d'ordre i neteja.
  • Afavorir la coordinació ull-mà
  • Millora dels hàbits i progrés de l'autoestima
  • Introduir noves vies d'expressió plàstica
  • Desenvolupar la creativitat i la imaginació

Recursos materials:
  • 1 ampolla gran de plàstic
  • Material de rebuig (paper de diari, de revistes...)
  • Cola
  • Pintura

Desenvolupament de l'activitat:
  1. Aquesta activitat es farà a la classe.
  2. Mostrarem l'activitat assajada i l'explicarem.
  3. Utilitzem el cul de l'ampolla. L'educador tallarà pel coll l'ampolla i cremarà una mica el tall, pet tal de que no sigui perillós el plàstic i reduir les possibilitats de poder-se fer mal.
  4. Cada alumne, amb la seva pròpia iniciativa, creativitat i imaginació decorarà el portallapis com més li agradi
  5. Una vegada hagin donat la forma que volen amb el paper del vàter, de diari, revistes... poden passar a pintar i a decorar al seu gust


Organització del temps i l'espai:
  • Aquesta activitat la treballarem a l'aula durant quatre dimecres a la tarda. També es pot acabar d'adaptar el temps de durada si els infants ho necessiten. Cada sessió tindrà una durada de 30 minuts.
  • Podem donar-los alguna idea a partir de la visió d'algunes imatges
  • Farem sonar els llapis de colors en un pot, per captar l'atenció dels infants: “inici de l'hora de plàstica”
  • En acabar la sessió, sonarà la cançó “a recollir” i cada infant endreçarà els seus estris i es rentarà les mans a la pica de la classe.
  • Cada alumne ha de dur l'ampolla de plàstic de casa.

Adaptacions i suggeriments:
  • Podrem aplicar-hi conceptes matemàtics i vocabulari.
  • Aquest pot ser un recurs pel regal del dia del pare
  • Amb aquesta manualitat es pot potenciar l'hàbit d'ordre durant el curs, si cada alumne té els seu propi portallapis, els seus colors i d'aquesta manera té més cura del seu material.
  • Aquesta activitat està pensada per a alumnes de 3 a 4 anys, si volem aplicar-la amb alumnes més petits o amb dificultats motrius, podem facilitar l'activitat. Podem moldejar nosaltres el portallapis, i ells només l'hagin de pintar, sigui amb els dits, rodet...


     
    Portallapis






PESSEBRE

Títol: Pessebre amb rollos de paper
Edat: 5-6 anys
Nombre de nens per activitat: 30
Durada o temporització de l'activitat: 4 hores (impartides en 4 dies diferents)

Objectius:
  • Millora de l'autoestima
  • Desenvolupament de la creativitat i l'expressió
  • Augment de la precisió en el traç amb estris diferents.
  • Exercitar la memòria
  • Millorar la representació i expressió d'idees i fets
  • Potenciar el respecte per la diversitat cultural, ètnica, religiosa i per a la gent gran.
  • Potenciar l'autonomia personal i la responsabilitat individual
  • Potenciar l'aprenentatge de la lecto-escriptura

Recursos Materials:
  • Material de rebuig: trossos de papers de diferents textures, colors i formes; retalls de roba, rollos de paper del vàter i de cuina.
  • Material natural: sorra, palla, suro...
  • Tèmperes de diferents colors, tisores, plastilina, cola i pinzells.

Desenvolupament de l'activitat:
  1. Explicarem l'activitat a realitzar i com ens organitzarem per a fer-la.
  2. Cada alumne s'encarregarà de fer un personatge, animal o objecte diferent per a composar el pessebre (Verge Maria, Josep, nen Jesús, àngel, tió, infants, pagesos, porcs, casa, riu...)
  3. Cada infant tindrà al seu abast el diferent material.
  4. De manera organitzada aniran escollint el material necessari per a realitzar la seva tasca i s'asseuran a realitzar-la de la manera que prefereixin. Sempre partint de rollos de paper, per tal de seguir un mateix model.

Organització del temps i l'espai.
  • Aquesta activitat la treballarem a l'aula durant la primera setmana de desembre. Cada sessió tindrà una durada d'una hora.
  • Farem sonar llapis de colors en un pot , per captar l'atenció als infants: “inici de l'hora de plàstica.”
  • Els infants aniran disposant del material necessari a mesura que avancem l'activitat.
  • A l'acabar la sessió sonarà la cançó “a recollir i cada infant endreçarà els seus estris i es rentarà les mans a la pica de la classe amb el sabó que van dur de casa (cadascun d'ells amb la seva olor preferida).
Adaptacions i suggeriments:
En acabar el treball plàstic, es muntarà el pessebre de manera conjunta i s'explicaran les diferents religions que existeixen en el món.

Cantarem cançons de Nadal i explicarem poesies per esperar als reis.

Aprofitarem l'activitat per escriure la carta als reis d'Orient

Una vegada utilitzats els recursos que ens dóna la realització del pessebre, anirem a la residència d'avis de la població a regalar-los el pessebre i els felicitarem les festes.

Part del pessebre



FLORS
Títol: Flors amb ampolles de plàstic
Edat: 5-6 anys
Nombre de nens per activitat: 17
Durada o temporització de l'activitat: 2 hores (impartides en jornades de de 30 minuts cadascuna)
Objectius:
  • Potenciar la manipulació (desenvolupament de la psicomotricitat fina)
  • Promoure els recursos materials (reciclatge i econòmics)
  • Incloure hàbits d'ordre i neteja.
  • Observar, manipular i descriure flors
  • Fomentar el respecte per la natura
  • Aprendre mitjançant el joc
  • Treballar la psicomotricitat, l'autonomia i l'autoestima
  • Potenciar la creativitat i les destresses manuals
  • Potenciar les tècniques de manipulació plàstica envers la natura i la memòria.

Recursos materials:
  • 2 ampolles grans de plàstic
  • 2 ampolles petites de plàstic
  • Tisores
  • Pinta-ungles

Desenvolupament de l'activitat:
  1. Aquesta activitat es farà a l’exterior. S’observaran les flors i partir d’elles es procedirà a la realització de l’activitat plàstica.
  2. Mostrarem l'activitat assajada i l'explicarem.
  3. Utilitzem el cap de l'ampolla. Tallem pel coll de l'ampolla i a partir del cercle que queda tracem talls rectes fins a la boca de l'ampolla.
  4. Comencem a donar una mica de forma als pètals mitjançant talls laterals.
  5. Manipulem els pètals de la forma que més ens agradi (una mica més elevats, més baixos; no tenen perquè ser tots iguals)
  6. Una vegada col·locats com més ens agrada; l'educadora sortirà a l'exterior i passarà l'encenedor per les vores dels pètals (Aquest pas és important, ja que no només dóna una forma més bonica i fixada dels pètals, sinó que evita que algú es pugui fer mal tallant-se amb els plàstic)
  7. Pintem amb els pinta-ungles
  8. Cada alumne pot acabar de decorar les seves flors amb la seva creativitat (utilització de purpurina, plastilina, tela, afegir-hi una abella, papallona...)
  9. Una cop estiguin seques les flors, passarem a fer el pol·len. Aquest es pot fer de vàries maneres: retallar una tira circular de l'ampolla de plàstic, fer-hi petites incisions, pintar-la i col·locar-la al centre tot enrotllant-la; també ho podem fer amb una bola de plastilina...


Organització del temps i l'espai:
  • Aquesta activitat la treballarem a l'aula durant quatre divendres. També es pot acabar d'adaptar el temps de durada si els infants ho necessiten. Cada sessió tindrà una durada de 30 minuts.
  • És recomanable fer-ho a la primavera, així podem sortir a l'exterior a fer la prèvia observació, veient les flors
  • Farem sonar els llapis de colors en un pot, per captar l'atenció dels infants: “inici de l'hora de plàstica”
  • En acabar la sessió, sonarà la cançó “a recollir” i cada infant endreçarà els seus estris i es rentarà les mans a la pica de la classe.
  • Cada alumne ha de dur les ampolles de plàstic de casa.
  • En haver indicat la necessitat de 2 ampolles de plàstic grans i 2 de petites, és al pensar que cada alumne procedirà a fer 4 flors

Adaptacions i suggeriments:
  • Podrem aplicar-hi conceptes matemàtics , conceptes de la natura i vocabulari. Per exemple: “-Els colors de la primavera són els vermellosos, taronges, rosats, violetes, grocs, verds... A la primavera neixen les flors. Les abelles utilitzen el pol·len de les flors...”
  • Es pot aprofitar l’activitat per sortir a fer una excursió i conèixer la natura durant la primavera.
  • Es pot utilitzar el material com a decoració per la temporada de la primavera de la classe.
  • Es pot posar un imant i fer servir la flor per la nevera (aquest pot ser un recurs pel regal del dia de la mare)
  • Es poden treballar conceptes i la psicomotricitat gruixuda mitjançant el joc. Per exemple amb la cançó: -Jo cullo floretes... del País de Xauxa
  • Aquesta activitat està pensada per a alumnes de 5 a 6 anys, ja que s'utilitza el pinta-ungles i aquest és un material tòxic; si es volgués procedir l'activitat amb nens de menor edat es pot canviar el pinta-ungles per pintura de dit, ja que aquesta no és tòxica i no hi ha perill d'intoxicació.

Flors





ANIMALS

Títol: Animals amb pots d'Actimel
Edat: 24-36 mesos
Nombre de nens per activitat: 12
Durada o temporització de l'activitat: 1 hora i 30 minuts- 2 hores (impartides en tres dies)
Objectius:
  • Potenciar la manipulació (desenvolupament de la psicomotricitat fina)
  • Descobriment del causa-efecte (moviment-so)
  • Incloure hàbits d'ordre i neteja.
  • Establir coneixements matemàtics (dins-fóra, ple-buit, numeració, colors i formes)
  • Descobriment de la natura (noms dels animals, què mengen...)
  • Estimulació verbal ( sons dels animals representats en onomatopeies)
  • Reconeixement d'espais i moviments (terra/cel, arrossegar/volar...)

Recursos materials:
  • 1 bola de “porexpan” per infant
  • Pintura
  • Gomets de diferents colors i formes
  • 3 pots “d'Actimel” per infant
  • Fil de pescar, llana o cordill

Desenvolupament de l'activitat:
  1. A sobre de la taula, hi haurà una caixa amb els pots “d'Actimel” que els infants hauran dut de casa i cadascun d'ells n'haurà d'agafar tres. L'educadora pot supervisar.
  2. Mostrarem l'activitat assajada i l'explicarem.
  3. L'educador/a passarà el cordill, fil o cordó entre els pots, de manera que el cuc pugui obtenir moviment. L'infant ho mirarà.
  4. Posaran una mica d'arròs a dintre de cada pot i els taparem. (concepte dintre-fóra, ple-buit)
  5. Repartirem els gomets i cadascun d'ells ho decoraran com més els agradi. Es recomanable que cada pot tingui o bé un color o bé una forma diferent, així doncs es pot anar treballant els conceptes matemàtics mitjançant la plàstica.
  6. Repartirem la bola de “porexpan” i la pintura. Els infants la pintaran amb els dits.
  7. En acabar aquest pas, cadascun d'ells deixarà la seva bola a assecar.
  8. Una vegada seca, l'enganxaran amb l'ajuda de l'educador al cos i hi pintaran els ulls, el nas i la boca.

Organització del temps i l'espai:
  • Aquesta activitat la treballarem a l'aula durant tres dimarts. També es pot acabar d'adaptar el temps de durada si els infants ho necessiten. Cada sessió tindrà una durada de 20 minuts.
  • Farem sonar els llapis de colors en un pot, per captar l'atenció dels infants: “inici de l'hora de plàstica”
  • En acabar la sessió, sonarà la cançó “a recollir” i cada infant endreçarà els seus estris i es rentarà les mans a la pica de la classe.


Adaptacions i suggeriments:
  • Una vegada tinguem l'animal fet, podrem aplicar-hi conceptes matemàtics, vocabulari, onomatopeies i la psicomotricitat gruixuda, mitjançant el joc.
    Per exemple: el cuc està fet amb 3 pots, un és vermell, l'altre blau i l'altre rodó; té triangles, quadrats i rodones; el cuc s'arrossega i els infants han d'imitar el seu moviment...
  • El cuc, es pot modificar per altres animals, com ara abelles, mosques, marietes, ocells...
    segons la complexitat que es prefereixi.
  • El material es pot modificar, en comptes de gomets, doncs treballar amb la plastilina i fer pressió, pessics...
  • També es pot fer un ocell amb plomes. Aquí, s'introdueixen altres nous objectius: coneixement més ampli de l'animal, estimulació tàctil...

Animals amb pots d'actimel



LA CAIXA DELS TRESORS

Títol: La caixa dels tresors
Edat: 36-48 mesos
Nombre de nens per activitat: 7
Durada o temporalització de l'activitat: 10 hores (impartides durant el primer trimestre)
Objectius:
  • Millora de l'autoestima
  • Desenvolupament de la creativitat i l'expressió
  • Estimulació tàctil
  • Reconeixement dels colors, les formes i els nombres.

Recursos Materials:
  • Material de rebuig: revistes velles, trossos de papers de diferents textures, colors i formes; retalls de roba,llanes, rollo de paper del vàter, i una caixa de sabates per infant.
  • Tèmperes de diferents colors, tisores, plastilina, cola i pinzells.
  • Un retrat de l'infant.

Desenvolupament de l'activitat:
  1. A sobre de la taula, cada infant disposarà de la seva caixa de sabates que haurà dut de casa.
    Mostrarem l'activitat assajada i l'explicarem.
  1. Repartirem els retalls de papers i revistes velles, i cada infant escollirà el que més li agradi per a decorar la seva caixa.
  2. Repartirem tisores i cola.
  3. Repartirem tèmperes, pinzells i plats de plàstic, per a què cada infant la pinti com més li agradi.
  4. Els donarem la fotografia del seu retrat , el rollo del paper del vàter,llanes, plastilina i roba per a què personalitzin la seva caixa.
  5. Quan l'infant hagi acabat l'activitat, podrà escollir el que més li agrada per entretenir-se i ho posarà a dintre de la seva caixa dels tresors.

Organització del temps i l'espai.
  • Aquesta activitat la treballarem a l'aula els dimecres del primer trimestre. Cada sessió tindrà una durada de 30 min
  • Farem sonar llapis de colors en un pot , per captar l'atenció als infants: “inici de l'hora de plàstica.”
  • Els infants aniran disposant del material necessari a mesura que avancem l'activitat.
  • A l'acabar la sessió sonarà la cançó “a recollir i cada infant endreçarà els seus estris i es rentarà les mans a la pica de la classe amb el sabó que van dur de casa (cadascun d'ells amb la seva olor preferida).

Adaptacions i suggeriments:
Podem anar tocant les diferents textures i comentar la sensació (suau, dur, rugós, aspre, tou...), com així els seus colors i/o formes (rodona,quadrat i triangle) i quantitat d'objectes que han enganxat (per exemple quantitat de rodones).

Cap als 30 mesos i sota vigilància estricta de l'educador/a, podem deixar que siguin ells, d'un en un, els que retallin amb tisores.

Per infants menors de 36 mesos o amb dificultat motrius, es pot repartir ja el material retallat i explicar les formes ,tal com fer-los tocar les diferents textures. També els pot donar més facilitat el fet de pintar amb rodets, esponges o amb les mans. Aquest però, necessitaran l'ajuda de l'educador per a fer l'activitat.
Caixa de tresors


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada