FITXA
D’ACTIVITATS - SESSIÓ DE PSICOMOTRICITAT
TREBALLEM
L’ESTRUCTURACIÓ ESPACIO-TEMPORAL
TÍTOL
|
L’estructuració
espacio-temporal.
|
DURADA
|
45
min per sessió.
|
AGRUPAMENTS
|
-Treballarem
de manera: individual/parelles/grupal.
-Infants
de 4-6 anys d’edat.
|
CAPACITATS
A DESENVOLUPAR
|
|
ÀREES
A TREBALLAR
|
*Amb
aquesta activitat posarem en pràctica les tres àrees que es
treballen a l’educació infantil:
Els
elements que se subratllen en aquesta àrea són la descoberta del
propi cos i de les seves possibilitats (motrius, perceptives,
expressives i relacionals); la descoberta de les pròpies
necessitats i l’adquisició d’eines per la seva resolució;
l’expressió i la progressiva regulació de les emocions;
l’establiment de relacions afectives i segures amb les altres
persones, així com la progressiva construcció d’una identitat
positiva que integra l'auto-coneixement i l’autoestima.
Aquesta
àrea posa el pes en la descoberta de l’entorn a través de
l’exploració dels seus elements naturals i socials, de la
curiositat i la iniciativa; i que implica sensibilització,
observació, manipulació, transformació, raonament, i anàlisi
progressiu, representació i evocació, gaudi i satisfacció, amb
una concreció cada vegada mes gran dels elements a descobrir i
dels processos a realitzar d’acord amb les seves possibilitats
exploratòries cognitives, motrius i comunicatives.
La
interiorització i l’ús dels diferents llenguatges ha de
permetre a l’infant anar esdevenint una persona capaç de
comunicar-se i expressar-se de forma ajustada als diferents
contextos i situacions de comunicació habituals, augmentant la
seva creativitat, autonomia, seguretat i habilitats relacionals
intrapersonals i interpersonals.
|
OBJECTIUS |
|
DESENVOLUPA-MENT/
METODOLOGIA
|
___________________________________________________
*Seguidament
podrem anar treballant les qualitats de l'estructuració
espacio-temporal a partir d'activitats motrius:
(Per
grups petits), fem fileres de 4-5 nens i li demanem a un altre
nen que els ordeni del més alt al més baix o a l’inrevés.
(Grup-classe).
Els alumnes s’hauran de col·locar davant de… o darrere de…
, seguint les instruccions de l’educador/a. Per exemple: tots
davant de la porta.
(Grup-classe).
Amb un llençol gran o la tela de paracaigudes:
-S’amaguen
a sota del llençol.
-Es
posen a sobre del llençol.
(Activitat
individual).Els nens i nenes es situen lliurement per l’espai
i l’educador/a dóna consignes:
-Poseu
els peus junts/separats.
-Les
cames juntes/separades.
-Les
mans juntes/separades.
(De
manera individual). Donem a cada nen un cercle i ell s’ha de
posar dins/fora i desprès fer el mateix amb les parts del cos
indicades.
(Grup-classe/parella).
Tots distribuïts per l’espai. Dos porten una corda agafada pels
dos extrems, quan l’educador/a dóna l’ordre “tancar” han
de tancar alguns dels companys a dins de la corda. Els que queden
tancats queden eliminats.
(Activitat
per parelles). Dividim el
grup-classe en dos i cada un d'ells escull una parella. Al primer
grup donem a cada nen una cullera que se l’haurà
de posar a la boca i seguir el recorregut marcat. Quan arribi al
final, la seva parella li haurà de posar alguna cosa a la cullera
(per exemple una boleta), i així tornar al lloc d'inici amb la
cullera plena. (També treballem l’equilibri).
(Activitat
individual). A dos nens se’ls fa anar a un mateix lloc de
l’aula de psicomotricitat, però a un se li demana que vagi per
un camí molt llarg i a un altre fent un camí molt curt. Poden
anar marcant el camí amb un tros de llana, per desprès poder-ho
comprovar.
(Grup-classe).
Ens donem tots les mans formant una cadena i segons les ordres
donades hem d’aconseguir que la cadena estigui oberta o tancada.
(Grup-classe).
Fem una rotllana; quan l’educador/a diu: “fem una rotllana
petita” els nens s’han d’anar ajuntant, caminant endavant i
ocupant poc espai. I quan diu: “fem una rotllana gran” es van
separant, caminant enrere i estirant els braços, la rotllana
ocupa molt d’espai. Es poden dibuixar els dos cercles al terra
perquè vegin la diferència, entre les dues rotllanes.
(Grup-classe).Els
infants s’han d’anar movent per l’espai segons les
instruccions de l’educador/a:
-A
prop/lluny de la porta.
-A
prop/lluny de la finestra.
-A
prop/lluny d’un nen (dir el nom).
___________________________________________________
Una
vegada acabada l’activitat tornem a l’estat natural.
Ens
anirem relaxant a poc a poc, tot escoltant la cançó de tornada a
la calma : Secret Symphony - Katie Melua.
Poc
a poc ens anirem estirant en silenci i quan acabi l'audició, ens
anirem aixecant a poc a poc.
Parlarem
de com ha anat la sessió. L’infant s’expressarà amb
naturalitat i això ens servirà d’eina per fer les correccions
necessàries, observar l’ interès per l’activitat realitzada,
i ajudar a l’estructuració del pensament de l’alumnat (passar
del moviment al pensament).
___________________________________________________
Preparació
de l’infant cap a un altre espai. Ho farem mitjançant l’audició
: Mika- Live your life New single. I
amb l'adéu a la titella de moviment (el cavall).
Establirem
aquesta cançó com a rutina , per tal d’afavorir la seguretat
dels nostres infants.
|
MATERIALS
I RECURSOS
|
-La
titella del cavall, que dóna la benvinguda i s'acomiada de les
sessions de psicomotricitat.
-Reproductor
de música amb les cançons de les rutines corresponents (entrada,
moviment, relaxació i sortida).
-Llençol
gran o tela de paracaigudes.
-Varis
cèrcols.
-Una
corda llarga.
-Vàries
culleres i boles.
-Dos
cabdells de llana.
-Guix.
|
ORGANITZACIÓ DEL TEMPS I L'ESPAI |
-Aquesta
activitat tindrà una durada d'uns 45 min per sessió, podent-se
realitzar en més d'una sessió.
-L'espai
on realitzarem l'activitat serà a l'aula polivalent, gimnàs o al
pati.
|
ADAPTACIONS/
SUGGERÈNCIES
|
-Realitzarem
dues sessions de psicomotricitat setmanals.
-Aquestes
activitats es repartiran en una, dues o tres sessions depenent del
temps que requereixin els infants per a realitzar les activitats.
-Aquestes
activitats s’aniran repetint per tal d’assimilar els aspectes
espacio-temporals.
-Les
audicions d'entrada, moviment, relaxació i sortida, sempre seran
les mateixes per tal de conscienciar als alumnes dels moments
corresponents a cada situació, tot proporcionant-los seguretat.
-La
titella del cavall sempre serà la mateixa, que és la que
representarà l'hora de la psicomotricitat.
-Per
tal d'afavorir l'interès dels infants, podem realitzar les
activitats a partir del joc i la imaginació, per exemple: en la
qualitat de ple/buit, podem imaginar que som uns miners i hem
trobat un tresor que hem de dur amb molta cura per tal de no
perdre'l.
-Es
poden treballar els diferents aspectes espacio-temporals a partir
d’altres activitats psicomotrius, com:
*Treballar
el ple i buit, a partir d’una gerra plena d’aigua tot
omplint gots i observar en quin n’hi ha més i en quin n’hi ha
menys.
*L’aspecte
llarg i curt, el podem treballar fent una petita
escenificació del conte de la Caputxeta vermella.
*L’aspecte
d’alt i baix, el podem treballar posant-nos a sobre d’un
banc o a sobre del terra i observar qui és alt o baix.
*L'aspecte
d'obert i tancat, el podem treballar amb la mateixa corda,
però a partir del so i el silenci. El so indica moviment i el
silenci tancar la corda.
*L’aspecte
de prop i lluny, el podem treballar per parelles. S'hauran
d'ajuntar o separar de la seva parella segons les indicacions de
l'educador/a o d'un altre nen/a.
Ect.
|
AVALUACIÓ
|
*L'avaluació
la realitzaré a partir d'una llista de control,(si/no), tot
analitzant el progrés en la realització i assimilacions de les
aptituds que vull observar i que estan esmentades en els objectius
de l'activitat.
|
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada