divendres, 23 de maig del 2014

SESSIÓ PRÀCTICA PSICOMOTRICITAT (l'estructuració espaciotemporal)

FITXA D’ACTIVITATS - SESSIÓ DE PSICOMOTRICITAT
TREBALLEM L’ESTRUCTURACIÓ ESPACIO-TEMPORAL

TÍTOL
L’estructuració espacio-temporal.

DURADA
45 min per sessió.

AGRUPAMENTS
-Treballarem de manera: individual/parelles/grupal.
-Infants de 4-6 anys d’edat.

CAPACITATS A DESENVOLUPAR
  • Aprendre a ser i actuar d’una manera cada vegada més autònoma.
  1. Progressar en el coneixement i domini del seu cos, en el moviment i la coordinació, tot adonant-se de les seves possibilitats.
  2. Assolir progressivament seguretat afectiva i emocional i anar-se formant una imatge positiva d’ell mateix i dels altres.
  3. Adquirir progressivament hàbits bàsics d’autonomia en accions quotidianes, per actuar amb seguretat i eficàcia.
  • Aprendre a pensar i a comunicar.
  1. Pensar, crear, elaborar explicacions i iniciar-se en les habilitats matemàtiques bàsiques.
  2. Progressar en la comunicació i expressió ajustada als diferents contextos i situacions de comunicació habituals per mitjà de diversos llenguatges.
  • Aprendre a descobrir i tenir iniciativa.
  1. Observar i explorar l’entorn immediat, natural i físic, amb una actitud de curiositat i respecte i participar, gradualment, en activitats socials i culturals.
  2. Mostrar iniciativa per afrontar situacions de la vida quotidiana, identificar-ne els perills i aprendre a actuar-hi en conseqüència.

  • Aprendre a conviure i habitar el món.
  1. Conviure en la diversitat, avançant en la relació amb els altres i en la resolució de conflictes.
  2. Comportar-se d’acord amb unes pautes de convivència que el portin cap a una autonomia personal, cap a la col·laboració amb el grup i cap a la integració social.

ÀREES A TREBALLAR
*Amb aquesta activitat posarem en pràctica les tres àrees que es treballen a l’educació infantil:
  • Àrea de descoberta d’un mateix i dels altres.
Els elements que se subratllen en aquesta àrea són la descoberta del propi cos i de les seves possibilitats (motrius, perceptives, expressives i relacionals); la descoberta de les pròpies necessitats i l’adquisició d’eines per la seva resolució; l’expressió i la progressiva regulació de les emocions; l’establiment de relacions afectives i segures amb les altres persones, així com la progressiva construcció d’una identitat positiva que integra l'auto-coneixement i l’autoestima.
  • Àrea de descoberta de l’entorn.
Aquesta àrea posa el pes en la descoberta de l’entorn a través de l’exploració dels seus elements naturals i socials, de la curiositat i la iniciativa; i que implica sensibilització, observació, manipulació, transformació, raonament, i anàlisi progressiu, representació i evocació, gaudi i satisfacció, amb una concreció cada vegada mes gran dels elements a descobrir i dels processos a realitzar d’acord amb les seves possibilitats exploratòries cognitives, motrius i comunicatives.
  • Àrea de comunicació i llenguatges.
La interiorització i l’ús dels diferents llenguatges ha de permetre a l’infant anar esdevenint una persona capaç de comunicar-se i expressar-se de forma ajustada als diferents contextos i situacions de comunicació habituals, augmentant la seva creativitat, autonomia, seguretat i habilitats relacionals intrapersonals i interpersonals.

OBJECTIUS
  • Experimentar el control de la respiració en activitats de moviments i de relaxació.
  • Reconèixer i sentir-se satisfet dels progressos assolits.
  • Experimentar les nocions espacials tenint una referència (a davant, a darrera, amunt, avall, a dintre, a fora...).
  • Mostrar coneixement i ajust a l’estructuració espacio-temporal de la sessió.
  • Aplicar les nocions d’orientació, organització i direccionalitat en relació amb sí mateix o amb un objecte concret.
  • Identificar les característiques físiques pròpies i contrastar-les amb les característiques dels altres (alçada, volum,…).
  • Realitzar jocs de dissociació i combinació de moviments en parella.
  • Manifestar les pròpies emocions, interessos i preferències, amb la paraula, l’expressió corporal o el gest.
  • Potenciar l'autonomia, la seguretat i les habilitats personals.
  • Esforçar-se per respectar als altres, els materials i l’espai, controlant la impulsivitat quan calgui.
DESENVOLUPA-MENT/
METODOLOGIA
  • RITUAL D’ENTRADA:
  1. Recollir els alumnes a la sala de psicomotricitat amb la titella del cavall (mascota de psicomotricitat), tot donant-los la benvinguda amb l'audició Paganini paga tot a nono - Pascal Comelade.
  2. Per entrar s’hauran de treure les sabates i ens asseurem i guardarem dos segons de silenci, per tal d’ubicar-se en el canvi d’espai.
  3. Quan s’acabi l’audició, tots hauran d'estar asseguts, mantinguen silenci i escoltant molt bé què farem aquest dia.
  4. Quan comenci l’audició de John Brown, serà el moment del moviment lliure. Cada infant podrà moure’s com vulgui, córrer, saltar, utilitzar el material que vulgui… però sempre seguint les normes de respecte envers a ells mateixos, als companys i al material, i sense sortir de l’aula de psicomotricitat.
___________________________________________________
  • MOMENT PER A L’EXPRESIVITAT MOTRIU:
  1. (Ens posem per parelles). Per introduir l'activitat d'estructuració espacio-temporal, començarem anar-nos desplaçant per l’espai però el segon sempre ha de mantenir la mateixa distancia vers el primer. (per exemple: 2 passos, la llargada d'un braç...).
*Seguidament podrem anar treballant les qualitats de l'estructuració espacio-temporal a partir d'activitats motrius:
  1. ALT/BAIX:
(Per grups petits), fem fileres de 4-5 nens i li demanem a un altre nen que els ordeni del més alt al més baix o a l’inrevés.
  1. DAVANT/DARRERA:
(Grup-classe). Els alumnes s’hauran de col·locar davant de… o darrere de… , seguint les instruccions de l’educador/a. Per exemple: tots davant de la porta.
  1. SOBRE/SOTA:
(Grup-classe). Amb un llençol gran o la tela de paracaigudes:
-S’amaguen a sota del llençol.
-Es posen a sobre del llençol.
  1. JUNT/SEPARAT:
(Activitat individual).Els nens i nenes es situen lliurement per l’espai i l’educador/a dóna consignes:
-Poseu els peus junts/separats.
-Les cames juntes/separades.
-Les mans juntes/separades.
  1. DINS/FORA:
(De manera individual). Donem a cada nen un cercle i ell s’ha de posar dins/fora i desprès fer el mateix amb les parts del cos indicades.
  1. OBERT/TANCAT:
(Grup-classe/parella). Tots distribuïts per l’espai. Dos porten una corda agafada pels dos extrems, quan l’educador/a dóna l’ordre “tancar” han de tancar alguns dels companys a dins de la corda. Els que queden tancats queden eliminats.
  1. PLE/BUIT:
(Activitat per parelles). Dividim el grup-classe en dos i cada un d'ells escull una parella. Al primer grup donem a cada nen una cullera que se l’haurà de posar a la boca i seguir el recorregut marcat. Quan arribi al final, la seva parella li haurà de posar alguna cosa a la cullera (per exemple una boleta), i així tornar al lloc d'inici amb la cullera plena. (També treballem l’equilibri).
  1. LLARG/CURT:
(Activitat individual). A dos nens se’ls fa anar a un mateix lloc de l’aula de psicomotricitat, però a un se li demana que vagi per un camí molt llarg i a un altre fent un camí molt curt. Poden anar marcant el camí amb un tros de llana, per desprès poder-ho comprovar.
  1. OBERT/TANCAT:
(Grup-classe). Ens donem tots les mans formant una cadena i segons les ordres donades hem d’aconseguir que la cadena estigui oberta o tancada.
  1. GRAN/PETIT:
(Grup-classe). Fem una rotllana; quan l’educador/a diu: “fem una rotllana petita” els nens s’han d’anar ajuntant, caminant endavant i ocupant poc espai. I quan diu: “fem una rotllana gran” es van separant, caminant enrere i estirant els braços, la rotllana ocupa molt d’espai. Es poden dibuixar els dos cercles al terra perquè vegin la diferència, entre les dues rotllanes.
  1. APROP/LLUNY:
(Grup-classe).Els infants s’han d’anar movent per l’espai segons les instruccions de l’educador/a:
-A prop/lluny de la porta.
-A prop/lluny de la finestra.
-A prop/lluny d’un nen (dir el nom).
___________________________________________________
  • FASE DE RELAXACIÓ:
Una vegada acabada l’activitat tornem a l’estat natural.
Ens anirem relaxant a poc a poc, tot escoltant la cançó de tornada a la calma : Secret Symphony - Katie Melua.
Poc a poc ens anirem estirant en silenci i quan acabi l'audició, ens anirem aixecant a poc a poc.

  • FASE DE LA PREACCENTUACIÓ I LLENGUATGE:
Parlarem de com ha anat la sessió. L’infant s’expressarà amb naturalitat i això ens servirà d’eina per fer les correccions necessàries, observar l’ interès per l’activitat realitzada, i ajudar a l’estructuració del pensament de l’alumnat (passar del moviment al pensament).

___________________________________________________
  • FASE FINAL-RITUAL DE SORTIDA:
Preparació de l’infant cap a un altre espai. Ho farem mitjançant l’audició : Mika- Live your life New single. I amb l'adéu a la titella de moviment (el cavall).
Establirem aquesta cançó com a rutina , per tal d’afavorir la seguretat dels nostres infants.

MATERIALS I RECURSOS
-La titella del cavall, que dóna la benvinguda i s'acomiada de les sessions de psicomotricitat.
-Reproductor de música amb les cançons de les rutines corresponents (entrada, moviment, relaxació i sortida).
-Llençol gran o tela de paracaigudes.
-Varis cèrcols.
-Una corda llarga.
-Vàries culleres i boles.
-Dos cabdells de llana.
-Guix.

ORGANITZACIÓ DEL TEMPS I L'ESPAI
-Aquesta activitat tindrà una durada d'uns 45 min per sessió, podent-se realitzar en més d'una sessió.
-L'espai on realitzarem l'activitat serà a l'aula polivalent, gimnàs o al pati.

ADAPTACIONS/
SUGGERÈNCIES
-Realitzarem dues sessions de psicomotricitat setmanals.
-Aquestes activitats es repartiran en una, dues o tres sessions depenent del temps que requereixin els infants per a realitzar les activitats.
-Aquestes activitats s’aniran repetint per tal d’assimilar els aspectes espacio-temporals.
-Les audicions d'entrada, moviment, relaxació i sortida, sempre seran les mateixes per tal de conscienciar als alumnes dels moments corresponents a cada situació, tot proporcionant-los seguretat.
-La titella del cavall sempre serà la mateixa, que és la que representarà l'hora de la psicomotricitat.
-Per tal d'afavorir l'interès dels infants, podem realitzar les activitats a partir del joc i la imaginació, per exemple: en la qualitat de ple/buit, podem imaginar que som uns miners i hem trobat un tresor que hem de dur amb molta cura per tal de no perdre'l.
-Es poden treballar els diferents aspectes espacio-temporals a partir d’altres activitats psicomotrius, com:
*Treballar el ple i buit, a partir d’una gerra plena d’aigua tot omplint gots i observar en quin n’hi ha més i en quin n’hi ha menys.
*L’aspecte llarg i curt, el podem treballar fent una petita escenificació del conte de la Caputxeta vermella.
*L’aspecte d’alt i baix, el podem treballar posant-nos a sobre d’un banc o a sobre del terra i observar qui és alt o baix.
*L'aspecte d'obert i tancat, el podem treballar amb la mateixa corda, però a partir del so i el silenci. El so indica moviment i el silenci tancar la corda.
*L’aspecte de prop i lluny, el podem treballar per parelles. S'hauran d'ajuntar o separar de la seva parella segons les indicacions de l'educador/a o d'un altre nen/a.
Ect.

AVALUACIÓ
  • Sap discriminar els moments de moviment amb els de relaxació.
  • Mostra satisfacció dels progressos assolits.
  • Li agrada experimentar amb les nocions espacials. (a davant, a darrera, amunt, avall, a dintre, a fora, a sobre, a sota...).
  • S’ubica en l’espai.
  • Mostra coneixement i ajust a l’estructuració espacio-temporal de la sessió.
  • S’orienta en relació amb sí mateix o amb un objecte concret.
  • Identifica les característiques físiques pròpies i les contrasta amb les característiques dels altres (alçada, volum,…).
  • Té facilitat per combinar els moviments en parella.
  • Manifesta les pròpies emocions, interessos i preferències, amb la paraula, l’expressió corporal o el gest.
  • Mostra l'autonomia, seguretat i habilitats personals adients a la seva edat.
  • Respecta als altres, els materials i l’espai.

*L'avaluació la realitzaré a partir d'una llista de control,(si/no), tot analitzant el progrés en la realització i assimilacions de les aptituds que vull observar i que estan esmentades en els objectius de l'activitat.






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada