divendres, 9 de maig del 2014

EXPRESSIÓ RITMO-MUSICAL

En Jaume Moreno, professor de música i membre del grup d'animació infantil " País de Xauxa", ens va venir a impartir una classe excel·lent sobre la introducció a la música en l'educació infantil. Realment extraordinari! Tota una classe magistral i divertida.












I ara algunes activitats per a treballar les qualitats del so en l'etapa de l'educació infantil 0-6 anys:


La fitxa d'activitats
Títol: El conte del Rei del so i el Rei del silenci
Edat: 1-2 anys
Nombre de nens per activitat: 15
Durada o temporització de l'activitat: 30 min 
Objectius:
-Discriminar el so del silenci.
-Aprendre a fer silenci (poca estona).
-Aprendre a escoltar (una estona).
-Comprendre el llenguatge musical (so i silenci).
-Ser partícip de l'activitat musical.
-Provocar respostes: relaxació i estimulació. 
Recursos materials:
-Conte del rei dels so i el rei del silenci.
-Grafies del so i del silenci.
-Radiocasset i música.
Desenvolupament de l'activitat:
1. Posar l’audició d'entrada a l’hora de la música.
2. Seure tots en rotllana i en silenci, tot escoltant el conte del rei de so i el rei dels silenci.
3. Quan hàgim acabat d'explicar el conte, podem imitar al rei sorollós i al rei silenciós.
4. Representarem els dos reis a partir de dues imatges diferents. En aquest cas, es poden utilitzar unes grafies.
5. Finalment acabem la classe de música amb una audició de relaxació.
Organització del temps i l'espai:
-La música la treballarem almenys dos dies per setmana.
-Realitzarem l'activitat a la mateixa aula.
Adaptacions i suggeriments:
-És millor posar sempre la mateixa cançó d'introducció a la classe de música i una d'altra que també sigui la mateixa sempre de final de música i tornada a la calma.
-A mesura que els infants van creixent es poden anar utilitzant les grafies del so i el silenci més complexes.
-Es pot representar el conte a partir de dues titelles (la del so, pot dur una trompeta i la del silenci un pijama)
-Una bona audició d'entrada és la de Paganini Paga Tot A nono, de Pascal Comelade.
-Una bona audició de tornada a la calma, podria ser la de Secret Symphony de Katie Melua.
Avaluació:
-Diferència el so del silenci?
-Manté silenci la major part del temps en què se li demana?.
-Mostra interès per l'activitat?
-Diferència la grafia del so amb la del silenci?
-Li agrada participar a l'activitat?
 __________________________________________________________________________________
La fitxa d'activitats
Títol: La negra i el silenci
Edat: 4-5 anys
Nombre de nens per activitat: Individual
Durada o temporització de l'activitat:
-Treballarem la música dues, tres hores a la setmana.
-El so i el silenci es treballarà en varis aspectes durant el llarg del curs.
Objectius:
-Saber representar gràficament les negres (sons) i els silencis.
-Estimular l'oïda musical.
-Potenciar la concentració.
-Introduir el llenguatge musical
Recursos materials:
-Un disc amb sons i silencis, o bé un instrument musical.
-Fitxa de negres i silencis
Desenvolupament de l'activitat:
1. Escoltar l’audició d'inici a la música.
2. Explicació de l'activitat:
-L'educador/a posarà un disc de sons i silencis , o bé farà sons i silencis amb un instrument musical i els alumnes han de fer una creu a la filera correcta.
Aquests concepte els haurem treballat abans en grups i ara es farà de manera individual.
3. Audició de tornada a la calma. Fi de sessió.
Organització del temps i l'espai:
-Aquesta activitat la realitzarem a l'aula polivalent.
-Cada sessió tindrà una durada aproximada d'una hora.
Adaptacions i suggeriments:
-Als inicis, aquesta activitat s'haurà experimentat a partir del propi cos.
-Abans de poder realitzar aquesta fitxa haurem assimilat en grup les grafies de so i silenci (negres i silenci), i cada vegada anirem complicant més les activitats.
-Els infants a final de curs poden acabar escrivint les grafies del so i del silenci.
Avaluació:
-Reconeix les grafies de les negres (sons) i els silencis?
-Realitza l'activitat amb cap o pocs errors?
-Manté l'escolta?
-Ha incorporat el concepte musical?
___________________________________________________________________________________
La fitxa d'activitats
Títol: La qualitat del so: l'altura
Edat: 5-6 anys
Nombre de nens per activitat: tot el grup classe.
Durada o temporització de l'activitat: 30 minuts.
Objectius:
-Estimular l’escolta.
-Potenciar aspectes del llenguatge musical.
-Conèixer instruments.
-Discriminar el so greu del so agut.
-Utilitzar la música com a vehicle d’estimulació efectiva.
Recursos materials:
Un metal·lòfon
Desenvolupament de l'activitat:
1. Escoltar la cançó d’introducció a la música.
2. Els infants es col·locaran en tres files:
-Fila u, els greus.
-Fila dos, els mig-mig.
-Fila tres, els aguts.
3. Escollim un alumne i li direm que toqui un so greu del metal·lòfon, després li direm que toqui un so agut i després que toqui un so mig-mig.
4. Els altres alumnes hauran d’observar i escoltar.
5. Seguidament, els infants que estan a les files tancaran els ulls i l’alumne escollit tocarà una peça del metal·lòfon, que pot ser greu, agut o mig-mig.
6. Els alumnes de la fila corresponent hauran d’entendre que són ells i hauran d’aixecar la mà.
7. Anirem canviant de protagonista, perquè ho pugui provar més d’un.
8. Per acabar la sessió, posarem una cançó de tornada a la calma.
Organització del temps i l'espai:
-Aquesta activitat es durà a terme a l’aula polivalent o a l’aula de música.
-La sessió serà aproximadament d’una hora.
-Realitzarem aquesta activitat a partir de diferents modalitats durant tot el curs.
Adaptacions i suggeriments:
-Una modalitat més senzilla,és fer aquesta activitat a partir de dos instruments, com una xinxina per fer el so greu i un carilló per fer el so agut.
-Els alumnes han de tenir assolit què és un so greu i un so agut.
-Per a treballar aquesta qualitat s’ha d’haver assimilat abans la qualitat del timbre, la de la intensitat i la de la durada.
-Una bona manera de treballar l’alçada és a partir de titelles (una noieta, per fer el so agut i un
homenot per fer el so greu).
-Si els infants són més petits se’ls pot ajudar a partir de dues imatges de greu i agut:
Avaluació:
-Està atent/a?
-Entén el llenguatge musical que utilitzem?
-Reconeix els instruments que utilitzem per la realització de les activitats?
-Discrimina el so greu del so agut?
-Es mostra content/a?
___________________________________________________________________________________
La fitxa d'activitats
Títol: Eduquem l’altura de la nostra oïda.
Edat: 5-6 anys
Nombre de nens per activitat: grupal.
Durada o temporització de l'activitat: 30 minuts.
Objectius:
-Reconèixer les diferents qualitats del so.
-Discriminar el so greu del so agut.
-Conèixer el nom d’una cançó i de la seva cantant.
-Estimular l’escolta activa.
-Interpretar amb el cos el que senten (sigui saltar, córrer, balancejar-se...)
Recursos materials:
Reproductor de música i la cançó de Greu i agut de Dàmaris Gelabert
Desenvolupament de l'activitat:
1. Audició de d’introducció a la música.
2. Explicar l’activitat a realitzar:
-Escoltarem la cançó de greu i agut de la Dàmaris Gelabert.
-La tornarem a reproduir i quan es senti la veu greu , els nens s’hauran d’aixecar i moure’s i quan soni la veu aguda els nens s’asseuran i les nenes s’aixecaran.
3. Al finalitzar la sessió escoltarem l’audició de tornada a la calma.
4. Aprendrem el nom de la cançó i la seva cantant.
Organització del temps i l'espai:
Aula de música,o polivalent, que tinguem prou espai per moure’ns.
Adaptacions i suggeriments:
-Es pot acompanyar la cançó de la Dàmaris amb imatge, com per exemple amb el següent vídeo:
https://www.youtube.com/watch?v=lK4YpVEASOs
-Es pot treballar aquest concepte a partir de les titelles.
Avaluació:
-Reconeix les diferents qualitats del so?
-Discrimina el so greu del so agut?
-Coneix el nom de la cançó i de la seva cantant?
-Manté l’escolta?
-Respon a través d’expressió corporal quan li tocaria moure’s?
__________________________________________________________________________________
La fitxa d'activitats
Títol: La intensitat de la nostra veu
Edat: 2-3 anys
Nombre de nens per activitat: tot el grup classe.
Durada o temporització de l'activitat: 20 minuts
Objectius:
-Respondre a les diferents indicacions.
-Experimentar amb el propi cos i amb el dels companys.
-Assimilar la regulació del to de la veu.
-Discriminar les diferents qualitats del so.
-Estimular la concentració.
-Vivenciar a través d’una estimulació corporal
Recursos materials:
-
Desenvolupament de l'activitat:
1. Escoltar l’audició d’introducció a la música.
2. Explicar l’activitat a realitzar:
-Mostrem les imatges de fort i fluix i les recordem (espirals).
-L’educador indica quan es fa el so fort i quan el so fluix.
-Els infants primer de tot experimentaran amb el seu propi cos, crits, palmades, onomatopeies i després amb el cos del seu company, picant junts de mans, amb un petó a la galta...
-Quan l’educador indiqui un so fluix els infant faran sons fluixos: bufar, petó a la galta... i quan indiqui un so fort, els infants hauran de respondre a l’ordre indicada picant de peus, cridant...
-Els alumnes hauran d’estar molt atents de les ordres indicades, ja que en quan l’educador/a es posi el dit als llavis hauran de fer silenci absolut.
3. Audició de tornada a la calma.
Organització del temps i l'espai: Cada setmana realitzarem com a mínim un joc de discriminació auditiva en que anirem alternant les diferents qualitats del so.
Adaptacions i suggeriments:
-Es pot realitzar l’activitat a partir de dos grups (un grup és el fort i l’altre el so fluix) i anar intercanviant els papers.
-Per a treballar aquesta qualitat, abans s’han tingut que assimilar la qualitat del timbre.
Avaluació:
-Respon correctament a les diferents indicacions de l’educador/a?
-Assimila els sons que pot emetre amb el seu propi cos i amb el dels seus companys, sempre respectant?
-Parla amb un to de veu adequat?
-Discriminar els sons forts dels fluixos?
-Està atent/a?
________________________________________________________________________________________
La fitxa d'activitats
Títol: La intensitat del món que ens envolta
Edat: 2-3 anys
Nombre de nens per activitat: tot el grup classe
Durada o temporització de l'activitat: 20 minuts
Objectius:
-Imitar i reconèixer els diferents sons que ens envolten.
-Analitzar les imatges que van apareixent.
-Discriminar els sons forts dels fluixos.
-Assimilar les diferents qualitats del so.
Recursos materials:
-Imatges de diferents objectes o animals del nostre voltant (cotxe, tren, bicicleta, un núvol que bufa, un ocell, una vaca, un gos, una campana, un telèfon, ...)
Desenvolupament de l'activitat:
1. Escoltar l’audició d’introducció a la música.
2. Explicar l’activitat a realitzar.
3. Mostrar diferents imatges i jugar a endevinar quins so fa cada imatge.
4. Tot fent la onomatopeia corresponent caldrà indicar si el so és fort o fluix.
5. Abans de finalitzar la sessió mirarem un vídeo dels sons dels animals , com The farm, o de diferents objectes o situacions quotidianes. El podem escoltar mut i tots junts endevinar si el so és fort o fluix.
6. Escolta de l’audició de tornada a la calma.
Organització del temps i l'espai:
Realitzarem una activitat de discriminació auditiva al menys una vegada per setmana.
Les sessions en aquesta edat hauran d’ésser curtes, per tal d’aprofitar les estones de concentració.
Adaptacions i suggeriments:
-Podem realitzar l’activitat a partir de diferents instruments musicals, tot descobrint quins sonen més fort i quins més fluix o bé, com sonen si els toquem suament o bruscament.
-A partir d’aquesta activitat es poden treballar les altres qualitats del so (alçada, timbre...)
-Per a realitzar aquesta activitat s’ha tingut d’assimilar amb anterioritat la qualitat del timbre.
Avaluació:
-Imita i reconeix els diferents sons que hem mostrat?
-Reconeix les imatges que van apareixent?
-Discrimina els sons forts dels fluixos?
-Assimila correctament les diferents qualitats del so?
___________________________________________________________________________________
La fitxa d'activitats
Títol: La duració i les Tic
Edat: 3-4 anys
Nombre de nens per activitat: Individual.
Durada o temporització de l'activitat: 15 minuts en total, uns 2-3 minuts per infant.
Objectius:
-Aprendre a esperar el torn.
-Discriminar diferents qualitats del so.
-Introduir als infants a les Tic.
-Reconèixer les qualitats de la duració (llarg, curt).
Recursos materials:
Pissarra digital o ordinador amb la següent web:
http://recursostic.educacion.es/primaria/primartis/web/a/05/a_ba05_02vf.html
Desenvolupament de l'activitat:
1. Escoltar l’audició d’introducció a la música.
2. Explicació de l’activitat.
3. Un infant treballarà i els altres l’observaran tot esperant el seu torn.
4. Si a algun infant li costa un xic més que a un d’altre, aquest el podrà ajudar a trobar la resposta.
5. Audició de tornada a la calma.
Organització del temps i l'espai:
-Aula polivalent o a l’aula on trobem la pantalla digital o ordinador.
- De manera individual, cada infant jugarà de dos a tres minuts, i tots els alumnes de l’aula realitzaran l’activitat
Adaptacions i suggeriments:
-Aquesta activitat es pot treballar en parella.
-Per a realitzar aquest joc, s’ha d’haver parlat amb anterioritat i de manera repetitiva la qualitat de la duració del so.
Avaluació:
-Sap esperar amb calma el seu torn?
-Discrimina diferents qualitats del so?
-Assimila el funcionament de les Tic?
-Reconeix les qualitats de la duració (llarg, curt)?
______________________________________________________________________________________
La fitxa d'activitats
Títol: La duració dels nostres passos
Edat: 3-5 anys
Nombre de nens per activitat: tot el grup classe
Durada o temporització de l'activitat: 30 minuts.
Objectius:
-Representar amb el cos les qualitats del so que escoltem.
-Estimular l’escolta.
-Ser creatiu.
-Assimilar les qualitats de duració.
Recursos materials:
Instruments musicals: campanes o cròtals pels sons llargs i uns claus o la tecla d’un piano pels sons curts.
Desenvolupament de l'activitat:
1. Audició d’introducció a la música.
2. Explicació de l’activitat a realitzar
3. Com ja tenen força assimilat la qualitat de durada, aquesta la reforçarem a a partir del moviment.
4. El joc consisteix en escoltar algun so de qualsevol instrument, mentre existeixi el so, els infants es desplacen i quan deixa de sonar s'aturen.
5. Podem jugar caminant fent passos curts (com els d’una formiga) o llargs (com els d’un gegant).
6. En acabar la sessió posarem l’audició de la tornada a la calma.
Organització del temps i l'espai:
-Els jocs de discriminació auditiva es treballaran durant tot el curs, al menys una vegada per setmana. Amb sessions d’uns 30 min de durada, tot adaptant-nos a l’estat emocional dels infants.
-Realitzarem l’activitat en un espai ampli i lliure d’obstacles, com la sala polivalent, el gimnàs o el pati.
Adaptacions i suggeriments:
-Es pot realitzar l’activitat per parelles.
-No sempre ha de ser l’educador/a qui doni les instruccions, sinó que també pot donar les ordres a partir dels instruments musicals algun infant més gran.
-Per treballar correctament aquesta qualitat del so, abans s’ha tingut d’assimilar la qualitat del timbre i de la intensitat.
Avaluació:
-Representa correctament amb el cos les qualitats del so que escoltem?
-Presta atenció al què escolta?
-Li agrada dur el control del joc?
-Assimila les qualitats de duració?
___________________________________________________________________________________
La fitxa d'activitats
Títol: El trenet
Edat: 3-4 anys
Nombre de nens per activitat: tot el grup classe
Durada o temporització de l'activitat:30 minuts
Objectius:
-Potenciar l’atenció i l’escolta.
-Aprendre a percebre la qualitat del so (diferència entre tres instruments).
-Estimular la capacitat de reacció.
-Saber estar en calma.
-Se creatiu/va.
Recursos materials:
Diferents instruments com: un triangle, unes maraques i un pandero.
Desenvolupament de l'activitat:
1. Audició d’inici a la música.
2. Explicació de l’activitat a realitzar.
3. Escoltar atentament els sons dels diferents instruments.
4. Els infants es col·loquen en tres files i cada fila és uns so, un instrument.
5. Aquests només poden sortir de l’estació quan senten el so del seu instrument.
6. Audició de tornada a la calma.
Organització del temps i l'espai:
-No sempre ha de ser l’educador/a qui doni les instruccions, sinó que també pot donar les ordres a partir dels instruments musicals algun infant.
-Aquesta és la primera qualitat del so que s’ha de treballar amb els infants, una vegada assolida es podran treballar les altres qualitats del so.
-Per començar pot ser d’ajuda assimilar un instrument amb un color.
Adaptacions i suggeriments:
-Aquesta és una bona metodologia per anar en calma cap a un altre espai, com podria ser el pati.
-No sempre l’instrument ha de ser tocat per l’educador/a, sinó que es pot anar alternant “la direcció” amb algun nen que s’animi a tocar.
Avaluació:
-Manté l’escolta durant una estona?
-Diferència el so entre tres instruments presentats?
-Reacciona davant dels estímuls sonors?
-Sap estar en calma?
-Li agrada fer de “director/a” del tren?
____________________________________________________________________________________
La fitxa d'activitats
Títol: La panera dels tresors musicals.
Edat: 3-12 mesos
Nombre de nens per activitat: lliure
Durada o temporització de l'activitat: lliure
Objectius:
-Descobriment del món que ens envolta.
Recursos materials:
Cocos, closca de la vieira, capseta amb sorra, capseta amb pedretes, paper, capseta de formatgets, una ou “Kinder” amb un cascavell a dintre...
Desenvolupament de l'activitat:
Joc lliure
Organització del temps i l'espai:
Temps lliure, a la mateixa aula.
Adaptacions i suggeriments:
-Cal observar atentament a l’infant per tal de que no sorgeixi cap incident.
-L’educador/a realitza un paper passiu en aquesta activitat.
-Se li pot mostrar diferents instruments musicals fàcils de manipular i deixar que experiment i amb ells. Preferiblement naturals, com unes maraques fetes de fibra de coco, un pal de pluja...
Avaluació:
-Manipula el què hi ha dintre de la panera musical?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada