TÍTOL: El nostre hort.
DURADA : 15 minuts de cada matí dels (dilluns , dimecres i divendres), durant tot
el curs.
AGRUPAMENTS:10-15 nens per sessió. Alumnes de tres anys d'edat.
OBJECTIUS:
-Elaborar el nostre propi hort.
-Col·laborar en la cuida de les plantes.
-Observar i registrar els canvis que realitza la natura.
-Identificar els diferents colors i les formes geomètriques bàsiques.
-Reconèixer les diferents textures (suau, aspre, tou, dur,...)
-Assimilar nous conceptes.
-Fomentar el respecte per la natura.
-Proposar noves activitats.
-Animar a provar les fruites i verdures, tot guiant-lo/la cap a una dieta
saludable.
-Potenciar l'autonomia personal i l'autoestima.
-Enriquir la relació amb els/les altres companys/es.
-Cercar la col·laboració familiar en les tasques dels seus fills.
-Crear un registre evolutiu.
DESENVOLUPAMENT/METODOLOGIA:
1. Explicarem el projecte a realitzar.
2. Sortirem al mercat de la plaça a comprar el material necessari (disposem d'un petit hort de sòl i d'una aixeta amb una mànega) , així que comprarem: terra, regadores, pales, rasclets,
cubells, i llavors.
3. Buscarem una fotografia de cada planta que volem plantar i el seu nom escrit.
4. Plantarem les llavors de les plantes aromàtiques, fruites i verdures, segons correspongui cada una a l'època de l'any.
5. Identificarem la posició, posant un cartell amb la fotografia i el nom.
6. Cuidarem de les plantes, tot regant-les i traient-lis les males herbes.
7. Observarem com creixen les diferents fulles o flors. Les olorarem, les tocarem amb molta cura, en direm els colors i les formes bàsiques.
8. Farem una graella de registre del creixement de les plantes. Podem fer-ho amb una màquina de fotografiar. Primer podem fer una foto de la llavor, després una vegada plantada, i com va creixent... Podrem observar quina planta creix segons l'època de l'any.
9. Farem noves activitats a partir de les plantes, com :
-Collir els fruits o verdures i dur-les a casa. A qui li hagi tocat dur-se el fruit o verdura, portarà a l'escola una fotografia del menjar que van preparar o ens ho podrà explicar a tots i ens imaginarem com de bo estava.
-Collir diferents plantes aromàtiques i fer-ne bossetes d'olors, perfums, olis essencials, plastilina d'olors... Aquesta és una activitat que podem aprofitar per a realitzar i regalar el dia de la mare.
-Treballar l'expressió plàstica: dibuixar, pintar, plasmar...dibuixos amb o de flors o verdures.
-Desenvolupar la psicomotricitat fina (enganxar gomets al dibuix d'una verdura, fer traç...) i global (ballar cançons com: -Pel camp jo passejo...)
-Cantar cançons i explicar contes.
MATERIALS I RECURSOS:
Un hort, o si no en disposem unes jardineres i testos.
Una mànega i si no, les regadores.
Llavors, pales, rasclets, terra, regadores i cubells.
Una fitxa de registre i una màquina de fotografiar.
Material opcional (material necessari per l'elaboració d'altres activitats): colors, fulls, gomets, ordinador o radiocasset per posar música, contes...
ESPAI: L'hort o un espai a l'exterior, separat del pati.
AVALUACIÓ:
-Ha col·laborat en l'elaboració de l'hort.
-Ha col·laborat en la cuida de les plantes.
-Se n'ha adonat dels canvis que realitzaven les plantes.
-En acabar el projecte, sap distingir els diferents colors i formes.geomètriques bàsiques.
-Reconeix les diferències entre les diferents textures (suau, aspre, tou, dur,...)
-Ha entès les coses que s'han anat explicant.
-Mostra respecte per les plantes.
-Mostra interès per les activitats proposades.
-Assimila els gustos de les diferents fruites.
-Ha participat en general en l'activitat i s'ha mostrat content mentre la realitzava.
-Ha mostrat interès pels altres companys durant l'activitat. (parlat, ajudat, fet observacions, mirat, col·laborat...)
-Si la família ha participat, li ha agradat a l'infant compartir-ho amb el grup-classe.
_________________________________________________________________________________
ACTIVITAT ADAPATADA PER INFANTS AMB SÍNDROME HIPÈRCINETICA
La següent adaptació serà exclusiva per un grup-classe de nens i nenes amb TDAH.
Aquests infants , com la majoria dels TDAH, són nens i nenes amb dificultats per a concentrar-se, relacionar-se, estar tranquils, aprendre, estar motivats... però que alhora necessiten una gran estimulació per al seu desenvolupament global i integral.
L'hort és una activitat que pot estimular l'interès, la relaxació i la comunicació amb els altres, si els hi presentem l'hort com una activitat ordenada, sistemàtica i
relaxant.
TÍTOL: El nostre hort.
DURADA: 15 minuts de cada matí dels (dilluns , dimecres i divendres), durant tot
el curs.
AGRUPAMENTS: 3-4 nens per sessió. Alumnes de 6-8 d'edat amb TDAH.
OBJECTIUS:
-Fomentar una bona adaptació .
-Potenciar l'escolta.
-Millorar el respecte, tot assimilant les normes, les regles i els drets dels altres (companys i referents).
-Estimular el desenvolupament multi-sensorial.
-Desenvolupar una bona coordinació motriu.
-Contemplar l'hort com una activitat relaxant.
-Afavorir l'autonomia personal i l'autoestima.
-Mantenir un nivell apropiat d'èxit en la tasca.
-Promoure l'interès per la natura.
Cal que per part nostra creem un entorn favorable,organitzat de manera que s'estimulin les fortaleses i a esmorteir o reduir la presència de la simptomatologia que dificulta el procés d’adaptació i aprenentatge.
DESENVOLUPAMENT/METODOLOGIA:
1. Explicarem el projecte a realitzar,amb suficient antelació, amb paraules breus i clares.
2. Elaborarem unes rutines de treball a l'hort.
3. Quan anem a l'hort per primera vegada, només tocarem la terra, la olorarem i hi jugarem de manera lliure.
4. Amb ordre i calma, sortirem al mercat de la plaça a comprar el material necessari (disposem d'un petit hort de sòl i d'una aixeta amb una mànega) , així que comprarem: terra, regadores, pales, rasclets, cubells, i llavors. Abans de sortir explicarem com de contents ens sentim quan ens portem bé i les conseqüències
de quan ens portem malament.
5. Després d'haver reconegut l'espai de l'hort, plantarem les llavors de les plantes aromàtiques, fruites i verdures, segons correspongui cada una a l'època de l'any.
6. Identificarem la posició, posant un cartell amb la fotografia i el nom, al lloc on hàgim plantat les llavors.
7. Els dies i estones establertes anirem a cuidar de les plantes, tot regant-les i traient-lis les males herbes.
8. Observarem com creixen les diferents fulles o flors. Les olorarem, les tocarem amb molta cura, en direm els colors i les formes bàsiques.
9. Farem noves activitats a partir de les plantes, com :
-Collir els fruits o verdures i dur-les a casa.
-Collir diferents plantes aromàtiques i fer-ne bossetes d'olors, perfums, olis essencials, plastilina d'olors...
-Treballar l'expressió plàstica: dibuixar, pintar, plasmar...dibuixos de flors o verdures.
-Desenvolupar la psicomotricitat fina (enganxar gomets al dibuix d'una verdura) i global (movimenteràpia amb cançons: -Quan jo passejo...)
-Cantar cançons i explicar contes.
10. Elaborarem una taula de bons i mals comportaments , que aquests comportin recompenses alhora d'haver realitzat un bon comportament i conseqüències alhora d'haver-se comportat malament.
Observacions:
• Sempre anticiparem la tasca a realitzar a través d'imatges, com la fotografia de l'hort, imatges SPC,... (segons convingui).
• Mantindrem una rutina establerta a mesura del possible, a no ser així explicarem els canvis amb suficientment antelació per tal d'assimilar-ho.
MATERIALS I RECURSOS
SUPORTS I ESTRIS
Un/a mestre/a i un/a educador/a referents.
Un hort.
Una mànega i regadores.
Llavors, pales, rasclets, terra, regadores i cubells.
Taula de comportaments.
Material amb imatges d'antelació de l'activitat (per exemple una
fotografia de l'hort) que utilitzarem en les rutines del matí.
Material opcional (material necessari per l'elaboració d'altres
activitats): colors, fulls, gomets, ordinador o radiocasset per posar
música, contes...
ESPAI: L'hort o un espai a l'exterior, separat del pati.
AVALUACIÓ:
-S'ha adaptat bé en l'activitat de l'hort i en el petit grup.
-Ha mantingut instants d'escolta.
-Ha respectat el material , a sí mateix i als companys.
-Li agrada tocar i olorar la terra, les plantes...
-Ha pogut regar i arrencar males herbes amb una coordinació de moviments adequada.
-Es sent content/a i relaxat/da en l'espai de l'hort.
-Es mostra content/a durant l'activitat.
-En general, ha realitzat amb èxit les activitats de l'hort.
-Respecta la vida de les flors i de les plantes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada